Pastila de medievistică literară

  

Spovedania domnească

 


 

 

  

      Domnia Ta, solule, trebuie să ști că țara mea eu o cunosc bine; nimeni nu mă-ntrece. După anii mei de șezut pe tron, știu tot. Numai așa am reușit să stau în ea călare, fără vreun mădular mai scurt ori mai puțin. Nu sunt boierii și poporul bandiți sângeroși, dar sunt măieștrii de stors vlagă prin ceea ce fac ori, de-andoaselea, prin ce nu fac. Țara asta te suge și topește prin ce nu-i! Asta ca să ști, de la-nceput, ce vajnic trebuie să fii de vrei să domnești în ea!

     Știi și mătăluță că țara nu-i poporul. Asta-i șaga deștepților cu școli, ce se trag din mume de țărani. Plaiul aista-i prea înțelenit de oieri. De ar fi fost căprari, ar fi fost rău amarnic: uite ce fac grecii în țara lor! Le place să se razeme în bâte, coate, să stea mult pe dosuri, la taclale făr de miez, să vadă soare și lună culcați pe spate, să cânte din orice pai și frunză, de nimicul zis „dor”. Toate le fac cu trasu-mpinsu, nimic de voie ori de pricepere din născare. Sărăcia și nevoia vin din greața lor de pământul prea bogat unde s-au născut. De-i bun locul, au crezut că-i deajuns s-o ducă și ei bine, hăulind cu flori la ureche. Nu poate nimeni să-i bage-n jug de multă trudă de lucru. S-au nărăvit a face puțin, a chefui des, a scheuna la orice zgârietură, bob de grindină ori urmă de labă de urs. Nici la mânie nu fac față: sunt doar iepuri cu icnete de măgari.

     Ca să-i țin în frâu am învățat iute că trebuie să le dau gânduri noi de frământare, din vreme-n, vreme. Ce să-i faci dacă pâinea și circul s-or terminat de pe vremea marilor romani? Așa, într-o lună le-am găsit o minune a Sfântului Zigudterie, în alta i-am asmuțit împotriva otrăvitorilor de vrăbii, a urmat apoi un zvon de război cu georgienii, o căsătorie deșucheată între o boieroaică mai bătrână, cu-n fante spaniolesc, în alta am scos la iveală un vârf de ac și am susținut că ar fi de la un cactus adus fără de voie, tocmai de la ghețuri. Și, de fiecare dată, prostimea s-a mirat, a dat din gură, până i s-a uscat, a uitat că le luasem banii de cumpărat brăcinare, ori s-a arătat gata să sfâșie pe oricine le spuneau oamenii mei că ar trebui, pentru că eu, doar eu, m-am supărat și doar eu se cuvine să pedepsesc.

     Am avut mereu grijă, ca supușii mei din orașul de scaun să o ducă mai bine decât restul țării. Așa m-am ferit de revolte și i-am și făcut prietenii mei, de au venit cu lăcrămații cei din Trotuș ori Gorj. „Prietenii” s-au râs atunci de jălbari și i-au luat chiar la glume și ouă stricate. Ce-mi pasă mie de un fitecine de la Dunăre ori fundul Bucovinei? Dacă acolo l-a lepădat Dumnezeu, ce vină am eu? Nu-i place? Să se băjenească, că nu le-oi da eu sare ori paturi. Gloata a fost mereu prea largă și ai de unde alege.

     Dar parcă doar cu ei m-am jucat astfel? Oșteanul meu nu poate de lepra feței târgovețului, popa ortodox l-ar arde pe rug pe papistaș, chiar de-i neam cu el, ispravnicii de ținut ar mânca inima boierilor divaniți, ce să mai vorbesc de strepezeala tinerilor la gingiile descărnate ale moșnegilor și babelor?

     Ca să dau liniște jilțului meu, m-am îngrijit să aduc la cârmă boieri cu minte și suflet de goange moi, care să pupe, lingă și laude toate mădularele ori bubele mele. Adunătura, schimbată la vreme, după-ngrășare și pricini de furăciuni mărunte scăpate la lumină, am făcut-o mereu vinovată de ce era mai rău: molime, ploi grase de la Sf. Petru, prădăciunea tătarilor și cazacilor, secatul bărbăției bărbaților și sporirea nemăsurată a robilor țigani cu trei degete la mâna stângă, lipsa cheagului pentru cașul de oaie ori preacurvia vreunei călugărițe. Câte vini ar fi, vinovați sunt veșnic mai mulți! Pe mult păcătoșii cu mintea fătătoare de minuni jefuitoare, i-am ținut în iertare ori amânare, ca să mă slujească câinește și să știe că doar de mine le stă capul pe umeri.

     Haita boierilor au lăsat-o la-mbuibare, strigând ca la comèdie doar de jalea poporului, dar nechemând nici un nespălat la vreun chef de botez ori de Paști. Or fi scârboși de nemernici căftăniții, dar măcar sunt ceva mai curăței și nu put de nădușală ori fum de foc slobod. I-am folosit ca scule de preț, la jumulit biruri, la scurtat argint din bănuții cu chipul meu, la dat sfaturi de pace pentru cei hotărâți să ceară socoteli cu toporu-n pumn, la împrăștiat tulburări de minți, la spoit de biserici, la amețit negustori și meșteri străini jecmăniți. Au dansat boierii mei cum le-am cântat eu, iar ca preț s-au rotunjit de nu și-au mai văzut de burți cârnăciorul făcătoriu de plozi, decât în oglinzi venete, de au cules la voie nestăvilită feciorii de fecioare ori podoabe ce nu stau bine la bordeie. S-au înțolit după cum le-a tăiat capul, și-au îngropat muierile cu blănuri în vară și le-au legat cu lănțuge de preț și pietre colorate. Capetele proaste de lacome nici că știau ce face cu galbenii, decât să bage-n ele la crăpelniță, să facă case și să schimbe rădvanele la fiece lună. Până și la făcut copii nu se încumetau de grija drobului de sare de pe cuptoare. Nici că se află lume în care boierii să fie mai de folos pentru mine și mai de nefolos către alții ori altele.

     Cărturăria am strigat-o în patru vânturi, dar sunt scârbit de ea. Cetitorul de slove i-un prizărit fără podoabe de mădular în nădragi, care n-are habar cum să facă tăiș de ucis din pană ori zdrobit prin tiparniță. Ținut flămând și momit când trebuie, este slugă plecată, gata să-mi caute iertăciuni și rosturi de mult împlinite, la toate potlogăriile ori prostiile ce mi-ar fi trecut prin cap ori ogradă. De-aia îl țin de bun, pe lângă coșar ori potcovar. E mai lesne la preț să cumpăr meșter de ocazie, fără să-l cresc eu. Cu unul străin, rup gura omenirii arătând că am și eu cu ce se mândresc alții.  

     Am lăsat liberă cârtirea, până la condurul și chelia mea. Știu că nu erau decât glume de bețivi, fără vlagă de oșteni. De nici mămăliga din mei nu erau știutori s-o mestece, cum m-aș fi așteptat să facă din ea bombe de bombarde? Le-am șters botul cu pumnul doar de nu râdeau, ci se-ncruntau la hazuri. Pedepsesc rar, dar îngrop des. Nu trebuie, numaidecât, să pui țărână peste careva. E destul să-l acoperi cu năclăială de vorbe și vini scornite.

     Ce-i aia „regulă” ori „lege”? Ne-a dat Dumnezeu destule și pe alea abia le ținem! Acu să fac eu o lege pe care să n-o calc, de mi-e voia? Aș! Mai sănătoasă e porunca! La trei zile după ea, de nu-i trebșoara dusă la capăt, o uităm ori scoatem alta. De-o repetăm, va pricepe neamul că nu-i șagă. Chiar nu știu de ce n-am scos încă o „pravilă de porunci”?! Și așa, la taină, să las dâră de cărturar adevărat, domn solomonic de-nțelept, aș fi putut dicta în fiece clipită „Adevăruri de minciună pentru creșterea pruncilor de încoronați” ori „Chibzuiala de a învârti morișca pământenilor nefolositori de batiste”. Apoi, le-aș fi încrustat pe pergament de cel mai fin, cu litere de aur și chinoroz, legate în tăblii de fildeșuri cu perle. Ei, vezi că știu ce se cere la raft de bănos?

     Cu străinii nu prea am avut noroc. Nu m-au înțeles, pe mine și norodul meu, niciodată. Tot mereu așteptau ceva de la mine, eu le dădeam vorbe, ei așteptau să tot fac și să dreg. Nu le-a plăcut. Da nici mie, că aveam – mă-nțelegi, mândria mea. De veneau la noi, nu pricep de ce ar fi vrut drumuri ca la ei? Ce nu era bine în vămuitul fiecărui puitor de pecete de-aci? Doar eu nu le dam lefuri de viață dulce, așa că trebuiau ai noștri să-și scoață ei rostul cinului și caftanul de lucru.

     Dumnezeu nu mi-a dat decât fete, așa că nu prea am pentru cine să las tronul. Și așa s-or găsit clevetitori de or zis că seamănă cu mine doar la buzele de sus. Pe toți băieții din flori nu i-am însemnat la cur, ca să le fac în ciudă celor de scriu cronici; să n-aibă de unde dovedi că-s scoborâți din os de domn. Ginerii i-am tot ales, dar nu pot afla unul mai acătării, care să-mi fie pe plac ori asemenea. Să se piardă-n lume și să ajungă, după mine, la împletit coșuri de răchită!

     De-oi muri, zurbagii ce or apuca a nu fi tăiați de briciul gâdelui meu arap, or căuta iute un vodă de schimb și umplutură. De-o apare vreun grec de Despot, sas de Johann-Iancu, talian de Gașpar, armean ori raguzan, crescut de leși, turci, ruși, ingleji ori unguri, se vor închina repede, pe față doar, și vor porni dosnic la a socoate averi noi. Abia cu acela vor pricepe ce mare fu pierderea de mine, ce gaură o-i lăsa în soarta neamului! Și pentru că nu-mi vor mai face statui, m-am grijit să mi le fac singur, cât trăiesc!

Potop n-o mai fi, dar de s-ar deșerta apele de păstrăvi și berzele n-or mai veni, tot nu-mi pasă! Pofta poftită mi-am făcut-o! Am degustat din toate cu polonicul, am călcat în străchini în toată voia, am spus ce n-am gândit și am gândit ce nu m-a obosit.

    Mi-ești tare simpatic, solule! De vreun ceas, de când l-am dat afară pe tălmaci, zâmbești înțelept, înțelegător, iertător și foarte drăgăstos. Vezi, așa îmi place mie să mă spovedesc, să mă ușurez la cap, cum fac cu udul la bășică. Nu vreau popi! Mă întristează cu țoalele lor negre și cu zicala „să urmezi ce zice, nu ce face popa”. Se poate mai mare minciună de spălător numit de păcate? Iar la urmă, mai cer și leșie de spălat – zic ei, păcate! Ce știu ei? Astea, ale mele, nu sunt decât dăltuiri de istorie!!

     Iaca așa, acu că mă simt bine, ia-ți catrafusele și cară-te din fața mea. Sunt atât de mare pentru tine, că mi-e milă de mine că mi-am pierdut vremea spovedindu-mă!

 

 

     Steno-criptare după auzul prin peretele iatacului domnesc, pecetluită în butelie și pescuită în burtă de varan, la trei veacuri de la săvârșire.

     Domnitor incert ori necunoscut; posibil Dan al V-lea Pletosul ori Iliaș al IV-lea Bâlbâitul